štvrtok 6. júna 2013

Takže aké veľké lóve tu v Austrálii vlastne zarobím?

Chlapi, stále nemáme 10 000 pozretí. Nedáme do rána 10 000 pozretí pre Miška s nádorom? Fakt nie, to zase musím volať Rozborila?

OK, tak na toto sa bude fakt ťažko nadväzovať. Veľmi sa mi do písania nechcelo, na moje prekvapenie som posledné dva dni unavenejší ako predtým a na byt prichádzam až večer a to napriek tomu, že v tej práci zatiaľ nič nerobím. Dokonca mám pocit, že sa mi chcel ten šéf (ako vyučený elektrikár / technik) pomstiť, pretože miesto toho, aby ma zaúčali do tajov ich nie práve kvalitou blýskajúceho sa kódu, tak ma na dva dni (áno, ešte aj zajtra) preradili na oddelenie testerov, "nech pochopím ich produkt aj z používateľskej stránky",  ó áno, presne toto mi k dokonalému zenu môjho života chýbalo. Testeri vidia, že je to pitomý nápad, ja vidím, že je to pitomý nápad, ale všetci sa musíme tváriť, že super, lebo sa tam veľa dozviem.

Samozrejme som to testerom nechal tiež vyžrať, nech si nemyslia, že ja jediný tam budem trpieť, takže ich bombardujem veľmi fundovanými otázkami typu "a čo je to tá fáza?" prípadne "tak mi ako programátorovi vysvetlite, prečo je úbytok napätia problém ale úbytok prúdu nie" a pod. A aby to bola ešte väčšia sranda, tak som im povedal, nech mi ukážu nejaké dve základné veci, čo tak zvyknú testovať, ukázali mi dve, ani jedna nefungovala a strávili nad tým celý deň. Nakoniec aj tak na nič neprišli, ale ja aspoň viem, čo to znamená "earth fault" a "sensitive earth fault". Ach, kiež by som si z Elektrických obvodov II pamätal viac, mohol by som tam neskutočne machrovať, pretože v Austrálii sa programátori o elektrine neučia, ja som to zažil ešte komplet (Fyzika I+II, EO I+II, Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci I+II). Len  ma to samozrejme k smrti nudilo.

K firme môžem čo-to krátko spomenúť, ale chápete, že moc ešte nemám čo hlásiť. Štruktúrou mi pripomína moju poslednú firmu, tiež sú tam de facto len jedna-dve vrstvy od zamestnanca k najvyššiemu šéfovi, veľkosťou a formálnosťou by som to tiež prirovnal k Streamu tak o päť rokov, veľa vecí tam funguje okamžite (napr. som dostal nainštalovaný počítač, všetko nastavené, jedno heslo a konto do všetkého, ale stále mám admin práva, všetky procesy sú pekne zdokumentované, prepojené, jednotné), ale stále to nie je byrokratické peklo. Čo je oveľa horšie je tá príšerná naivita, že všetci zamestnanci svoju firmu milujú, v tomto smere majú slovenské firmy oveľa jasnejšiu predstavu :)

Napríklad: jeden z bonusov za neviem koľko mesiacov vo firme je nafasovanie nielen takých blbostí ako USB či kľúčenka s logom firmy, ale komplet košeľa, mikina, vesta, sveter atď s logom firmy, ktoré sa očakávajú aspoň raz za čas si na seba obliecť (videl som rôzne časti takto značkového oblečenia zhruba na tretine zamestnancov). Alebo ich predstava hodnotenia nadčasov: kto chce mať k dovolenke hodiny navyše, môže ostať pracovať dlhšie (do nejakého limitu), ale hodiny sa začnú počítať až po 45 hodinách týždenne. Inými slovami, je predsa bežné, že sem tam sa pozabudneme a odrobíme vo firme päť hodín týždenne naviac bez nároku na mzdu, takže kto by si to chcel ešte predĺžiť, tak mu už teda prilepšíme. Komu to stále nedochádza: za 46 hodín dostanete hodinu dovolenky, za 47 dve a za fantastických 50 hodín týždenne môžem ísť na celého pol dňa do kina. No nekup to. Tiež ma pekne serie, že hodiny sú samozrejme sledované, ale nikde si nemôžem pozrieť svoj deficit, pýtal som sa kolegov, ako to robia, oni si to píšu po papierikoch a každý týždeň to šéf nejako doluje z toho systému a kontroluje, argh. Ale nemôžem moc vyskakovať, nič lepšie tu v Brisbane už nenájdem. Takže asi po prvý raz v živote chodím do práce ako robot na 8:30 s odchodom 17:00.

Potom vás možno ešte budú zaujímať dovolenky, mám pocit, že je to ako u nás na Slovensku, ale môžem sa mýliť, keďže už nejakých 5-6 rokov pojmy ako platené voľno nepoznám ... čiže platená dovolenka štyri týždne plus 10 dní osobnej dovolenky (doktor, choroba atď) a 2 dni na zúčastňovanie sa pohrebov (seriózne!). Výpovedná lehota je závislá na dobe, ktorú tam slúžim, to je celkom dobrý nápad, napr. jeden rok a menej vedie k prerušeniu pracovného pomeru do týždňa. Mimochodom, moja skúšobná doba je šesť (!) mesiacov.

Ale aby sme sa vrátili k titulku. Súčasťou nástupu bol aj podpis milióna papierov, okrem zmluvy (podpísaná za prítomnosti svedka!) napr. daňové prehlásenie, dôchodok, vyhlásenie, že ma spoločnosť do žiadnej DSS-ky nenútila, môj bonus k dôchodku, podpis všetkých možných policies, proste hrúza. Ale malo to aj pozitívny efekt, zistil som, koľko vlastne zarábam. Takže, bez toho, aby sme išli do detailov - keď to prepočítam, tak daň pre moje pásmo s uplatnením tzv. "nezdaniteľného limitu" (nie je to úplne to isté ako nezdaniteľné minimum) činí takmer 23%, keď si to prerátam naspäť na čistý zisk a rozrátam na mesiace a prevediem súčasným kurzom NBS na eurá, tak zarábam 1.6-násobne viac ako na Slovensku. Náklady sú to ale v podstate presne toľko násobne viac krát vyššie, takže ... sa nemám ani o chlp lepšie a ako milionár sa určite nevrátim, pretože platiť budem identické položky, ako na Slovensku (nájom, jedlo, sporenie, doprava, ...). A to môj plat nie je nejaký podpriemerný, vyššie ponuky pre programátorské pozície nie sú ani v Sydney, ani nikde inde. Jediné (neurčité) plus je to, že mi odchádza 9% na ten dôchodok, čo je určite viac, ako na Slovensku (počíta sa to priamo z príjmu, nie zo základu dane a je to nad rámec hrubého platu).

Z čoho vyplýva presne to, čo si už dlhšiu dobu myslím a to sú dve veci:

  1. Do Austrálie sa veľmi oplatí ísť ľuďom, ktorí vykonávajú remeselné činnosti, čiže tie, ktoré sú u nás veľmi rozšírené (a teda nie práve úžasne platené), ale v Austrálii sú žiadané. IT alebo strojárstvo tu naozaj netvoria hlavné prúdy.
  2. Do Austrálie odchádzajú ľudia za peniazmi. Kto sa má dobre na Slovensku, nebude sa tu mať lepšie, kto sa má zle na Slovensku (nech je to z akýchkoľvek príčin), tak dúfa, že si z Austrálie niečo uleje. Smutné, ale je to tak. Austrália nie je krajinou úspešných ľudí, koniec koncov, to, ako tu majú všetci všetko v paži to len dokazuje a napr. v tom CS klube to priam až bije do očí, všetci proste ... prežívajú, majú sa fajn, majú dom, ale to je tak všetko. Nikto sa tam nevymanil z toho prisťahovaleckého postavenia, ani za 30 rokov. A ázijských milionárov som tu tiež veľa nevidel, zato tých, čo vstávajú do práce na 04:00 ... mraky.
Kto mi neverí, nech si pozrie, aký podiel na HDP tvorí napr. ťažobný priemysel a export všeobecne. Keby bola Austrália krajina ako Slovensko (s minimálnymi prírodnými zdrojmi), do mesiaca by tam všetci vymreli :)